Effectief feedback geven kan knap lastig zijn op de werkvloer. Maar sta je ook weleens stil bij hoe jij feedback ontvangt en hoeveel invloed jezelf op de kwaliteit van die feedback kunt hebben? Ik hoor je denken “hoe moeilijk kan het zijn?”. Natuurlijk verschilt dit van situatie tot situatie en misschien zelfs van collega tot collega. En toch is het vrijwel altijd spannend om te horen welke kritiek men heeft over jou of je werk. Zelfs als ervaren communicatietrainer houd ik ook stiekem mijn adem even in na de vraag “En hebben jullie nog tips?”.
Weten hoe je feedback het beste kunt ontvangen, helpt je op die hartslag verhogende momenten. En daarnaast kun je met een paar simpele stappen iedere vorm van kritiek ombuigen naar constructieve feedback. Zo neem je als ontvanger zelf het heft in handen. Het klopt dat de feedbackgever in principe de leiding heeft en tegelijk kun je zelf als ontvanger veel invloed uitoefenen op de kwaliteit van de feedback.
Nieuwsgierig hoe je dat kunt doen? ‘Leg de LAT wat hoger’. Met de LAT-methode © heb je een praktische tool in handen zodat je vanaf nu vrijwel alle input van collega’s kunt sturen naar feedback waar je echt wat aan hebt. De LAT-methode © bestaat uit drie opeenvolgende stappen.
1. Listen
Zeg eens eerlijk, in hoeverre luister je echt naar wat de ander zegt tijdens feedback? We zijn vaak meteen bezig met reageren en bedenken of je het er mee eens bent. Stap 1 is de ‘L’ van Listen en staat voor actief luisteren. Eerst incasseren en dan pas bedenken wat je ervan vindt. Maak oogcontact en moedig de ander aan om meer te vertellen.
2. Ask
Stap 2 is de ‘A’ van Ask en gaat over de juiste doorvragen stellen. Zoals: “Kun je daar een voorbeeld van geven?” en “Heb je een tip voor me hoe ik dat kan verbeteren?”. Je merkt het al, met deze stap stuur je zelf de ander naar het geven van heldere en opbouwende feedback waar je iets mee kunt.
3. Thank
Dan ben je nu toe aan een open deur, maar daarom niet minder krachtig wanneer je het oprecht meent. De laatste stap is de ‘T’ van Thank. De ander bedanken voor het verstrekken van de constructieve feedback. Hiermee zorg je ervoor dat de ander een volgende collega ook prettige leermomenten zal durven geven. Kun je de feedbackgever onmogelijk bedanken voor zijn of haar input? Dan ben je meestal niet volledig geweest in het stellen van de juiste doorvragen in stap 2. Soms weigert de ander om constructief mee te denken, welke vragen je ook stelt. In dat geval is mijn tip om nog steeds te bedanken voor het benoemen van de feedback. En dan aan te geven dat je nu zelf verder na gaat hoe en of je er iets mee kunt doen.
Betekent dit stappenplan dan dat je ongeacht de inhoud, altijd alle feedback in je oren moet knopen? Nee. Alleen jij bepaalt wat en of je iets gaat doen met de gegeven tips. Deze insteek maakt het ontvangen van feedback direct een stuk luchtiger.
Verrast iemand jou de komende week met feedback? Leg jouw LAT wat hoger en volg de stappen van dit praktische ezelsbruggetje. Want spanning ligt immers altijd op de loer. Ervaar het zelf hoe je kritiek van collega’s kunt sturen naar opbouwende feedback!
De LAT-methode © is ontwikkeld door Margriet Weehuizen
Laat hieronder een bericht achter of bel ons op 085 – 06 08 940. Je ontvangt binnen 1 werkdag een reactie van ons!