Verbindend communiceren: een werkbare vorm van feedback

Communiceren vanuit het hart op de werkvloer, werkt dat?

Midden in een groen stukje Nederland omringd door bos en eekhoorntjes is een prachtige eigen trainingslocatie van een grote Zorgverzekeraar verstopt. Het lijkt wel het begin van een sprookje en ik kan je verklappen dat het als trainer ook geregeld zo voelde. De beeldschone omgeving zorgde ervoor dat vrijwel iedereen vrolijk binnenstapte en dat is als trainer een heerlijk vertrekpunt. Zeker voor een training die gaat over meer communiceren vanuit je hart. Ik hoor je denken “Is dat niet wat zweverig voor op de werkvloer? Spreken vanuit je hart?”. Als je dit combineert met een onderwerp als feedback geven wordt het ineens een stuk praktischer en geeft het opvallend goede resultaten.

Geweldloze Communicatie van Rosenberg

‘Verbindend Communiceren’ is de methode die in deze training centraal staat (oftewel Geweldloze Communicatie van Rosenberg). Wat je in de praktijk misschien wel herkent is dat er vaak discussies ontstaan over de inhoud van de feedback. Daarmee verliest de feedback een groot deel van zijn kracht en impact.

Verbindend communiceren: een werkbare vorm van feedbackAan het werk

Toen ik hoorde dat ik samen met mijn enthousiaste collega-trainer Martine Voskuil feedbacktrainingen voor de ICT-teams mocht verzorgen, maakte mijn eigen hart een sprongetje.

Martine en ik hebben de medewerkers in deze trainingen uitgedaagd om hun feedback meer te verwoorden vanuit welk gevoel erbij komt kijken en uit welke behoefte dat gevoel naar bovenkomt. Niet alleen in de oefenscenario’s maar ook juist in de echte feedback voor de collega’s daar in de groep. Je mag best weten dat het voor de deelnemers, en mij als trainer trouwens ook, best even spannend was om gevoelens te benoemen en ook lastig om te weten waar je nou precies behoefte aan hebt. Dat komt omdat we hier op de werkvloer nog niet echt bewust mee bezig zijn.

Maar iedere keer dat een deelnemer een poging waagde met feedback vanuit het hart te geven, zag ik als trainer het resultaat. Dat effect gaf mij keer op keer weer kippenvel. Ik zag namelijk hoe de ander nu echt kon luisteren naar de feedback en oprechte vragen stelde. Ik zag het ook voor mijn ogen gebeuren dat er in plaats van een inhoudelijke discussie een gelijkwaardig en open gesprek ontstond. Zo krachtig kan het dus werken als je uit het hoofd stapt en communiceert vanuit het hart.

Bedankt

Ligt er nog iets op mijn hart terwijl ik dit schrijf? Ja, dankbaarheid. Dankjewel management en ZakelijkeTrainer.nl voor deze bijzondere opdracht. Dankjewel Martine voor het sparren en samen de methode verder te ontdekken. Dankjewel medewerkers van Warande voor het warme welkom en alle goede zorgen, keer op keer. En tenslotte een oprecht dankjewel aan alle deelnemers die ik in de feedbacktrainingen heb ontmoet, het voelde heel speciaal om bij jullie eerste stappen met deze methode te mogen zijn!

Geschreven door: Margriet Weehuizen

Offerte aanvragen
Terug naar het blog overzicht